Komposition

 

Reklamens opbygning er vigtig at kigge på, for at forstå, hvad afsenderen gerne vil fortælle os, og hvad der er vigtigst i denne fortælling.

Læselinje

Valentino - læselinjeLæselinjen går fra det øverste venstre hjørne til det nederste højre hjørne. Alt hvad der er placeret omkring denne linje, er det som modtageren lægger mest mærke til, og derfor vil afsenderen placere de vigtigste elementer i dette område. Det er fx meget almindeligt at afsenderens logo er at finde i nederste højre hjørne.

I Valentinas reklame ligger modellen i billedets læselinje. Vi ser hendes øjne, mund, bryst og til sidst parfumen.

.

.

Det gyldne snit

Det gyldne snit - eksempel

Det gyldne snit er det centrale område i et billedet. Det skaber harmoni i billedets komposition, så billedet ikke fremstår rodet i sin opbygning. Derudover skaber det, for en reklames vedkommende, blikfang og er med til at fange modtagerens opmærksomhed.

Valentinas reklame har placeret modellens bryst i det gyldne snit. Det er ikke tilfældigt, da reklamen bygger på en underspillet seksualitet.

Det gyldne snit bruges typisk til alle visuelle stillestående reklamer, men findes ikke nødvendigvis i tv-reklamer, da disse i forvejen er dynamiske. Men måske et slutbillede i en tv-reklame kan indeholde et gyldne snit, hvor der bliver fremhævet logo og lign.

Stil et spørgsmål

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s