Farver

Farvesymbolik

Reklamens farver er aldrig tilfældigt valgt. Tager reklamen udgangspunkt i et foto, kan fotoet f.eks. være redigeret til at have en varmere gul, for at oplevelsen af reklamen skal være behageligere.

Når man skal analysere en reklame, skal man være opmærksom på flere ting.

Gør reklamen brug af mange eller få farver? Mange farver kan både vække glæde hos modtageren eller virke ungdommeligt, men det kan også bruges, hvis afsenderen vil formidle en følelse af kaos. Vælger man at bruge en enkelt farve eller to (her tæller man ikke tekstens farve med), kan det gøre reklamen overskuelig. En overskuelig reklame kan virke overbevisende, da modtageren kan få en følelse af at afsenderen har styr på sit eget budskab og derfor ”ved hvad de snakker om”.

Heat perfumeDer er ingen farver, der kun har én symbolik. En farve har både positive og negative påvirkninger, og kan både symbolisere ting, følelser og skabe associationer til noget andet. Man må derfor se på den kontekst farven er brugt i. At en farve kan have en dobbelt påvirkning, kan også være et velovervejet valg. Ser man fx reklamen for parfumen Heat, er både baggrunden og den forførende kvindes kjole rød. Her vil den røde farve både symbolisere lidenskab og begær, men også være alarmerende og signalere, at den smukke kvinde og parfumen er “lidt forbudt”. Mennesket bliver let tiltrukket, af det der er syndigt, og her lokker reklamen med, at kvinder der køber denne parfume, kan blive ligeså tiltrækkende og syndige som modellen.

Reklamens farve kan også tage udgangspunkt i firmaets logo, men her er farven også meget nøje udvalgt.

Grøn er først og fremmest naturens farve. Det er en farve der associerer — frugtbarhed, forår og starten på noget nyt – dermed er grøn også blevet håbets farve. Grøn er en beroligende farve og derfor bliver den også brugt til eksaminer, hvor dugen har denne farve. Grøn kan også symbolisere rigdom og velstand, og vi kender farven fra amerikanske dollars og pengesedler i tegnefilm.

At få ”grønt lys” betyder at man får tilladelse til noget, hvilket man også får, når lyskrydset skrifter til grøn. Man kan både blive gul og grøn af misundelse og ærgre sig gul og grøn, hvilket betyder, at vi også i reklameanalyser forbinder den gule og grønne farve med jalousi, grådighed og skyld.

I dag er det særligt populært at bruge den grønne farve i reklamer, for at signalere et miljøvenligt image.

Rød

Den røde farve ser ud til at være at være tættere på, end den egentlig er, og derfor lægger vi meget mærke til den. Den røde farve er derfor ofte brugt til at signalere fare, fx på et STOP-skilt. Det er meget praktisk, at vi hurtigt opdager røde lyskryds og andre trafikanvisninger, og det er et trick, som reklamebranchen ynder at anvende. Den røde farve kan minde os om krig, blod og ild. Rød kan også symbolisere vrede – det har vi overført til udtrykket ”at se rødt”, hvilket betyder, at man bliver rigtig vred. På den anden side benytter vi rød, når vi skal vise kærlighed, lidenskab og varme.

Banklogoer

Blå

Den blå farve er troværdig og pålidelig og er ligesom den grønne farve en rolig farve. Når man laver reklamer, er det vigtigt at skabe tillid hos forbrugeren, og derfor er det nok ikke et tilfælde, at de tre største banker i Danmark har et blåt logo.

Blå kan give associationer til hav og himmel og bliver også associeret til renlighed.

Scandlines

I politiske sammenhænge står den blå farver for liberalitet, så hvis en reklame vil sælge et produkt, der skal give forbrugeren en frihedsfølelse, er den blå farve et oplgt valg. Det er et trick, som rejsebranchen, fx SAS ynder at bruge, da frihedsfølelsen er deres sekundære brugsværdi (link til sekundær brugsværdi). Det kan være en følelse af frihed, når man flyver eller sejler. Dette ses tydeligt Scandlines’ reklame, hvor manden nyder friheden, endda med en kop kaffe.

Depressive tanker og tristhed kan man også forbinde med farven blå. Den amerikanske musikgenre blues er sågar opkaldt efter den triste farve.

Gul

Gul er solens farve, og vi forbinder derfor farven med glæde og varme. Det er en meget iøjefaldende farve, og derfor bliver den altid brugt, når man skal signalere, at her er der udsalg eller et godt tilbud. Farven stimulerer mentaliteten og opfattelsesevnen og skaber nysgerrighed. Gul symboliserer også jalousi og bedrageri. Gul er ligesom rød en farve, der sender et faresignal, og det benytter Amnesty International blandt andre i både deres logo og reklamer (Indsæt reklame). Produktet der skal sælges er i dette tilfælde et budskab, da Amnesty er en organisation, der kæmper for menneskerettigheder verden over. Deres reklame skal både være iøjefaldende og advarende, når de oplyser om verdens absurde tilstande. Sådan en reklame kaldes for en holdningspåvirkende reklame, og vil sige “Prøv at se her! Er det ikke for dårligt?”amnesty

Hvid

Hvid er uskylden og renhedens farve. Den kan symbolisere begyndelse eller en ny start. Fra litteraturen kender vi også farven som symbol for det gode, prinsens hest er hvid og den uskyldige piges kjole er hvid. I hverdagen bruger vi også farven som en betegnelse på noget godt, når vi fx snakker om hvide penge, i modsætning til sorte penge, der ikke er betalt skat af. Den hvide farve skaber rum, og kan derved give en følelse af rummelighed og åbenhed. Det er en farve der kan skabe ro og give overskuelighed.

sandvik hvidSandviks reklame har et meget stort areal med en ren hvid farve. Afsenderen er et ingeniørfirma, der i denne reklame vil gøre opmærksom på, at vi lever af naturen og miljøet, og indirekte siger de, at det er de med til at værne om. Her bruger de både den hvide farve til at symbolisere renhed, men samtidig bruger de også den enkle komposition med den store hvide baggrund til på et konnotativt plan at sige, at det er det vigtigste budskab, og så er der ikke så meget pjat.

For meget hvid kan dog skabe uro, fordi det føles tomt og koldt. Hvid kan associeres med hospitaler og kitler, derfor virker farven steril og klinisk på os.

Sort

Sort er først og fremmest et symbol på død og uheld. Hvor de gode er symboliseret med den hvide farve, er de onde symboliseret med den sorte farve. Heksen er sort, dødens kappe er sort og ser man en sort kat gå over vejen, så bringer det uheld. Vi bruger farven til at betegne noget der er ondt eller dårligt, fx når vi snakker om familiens sorte får om et familiemedlem der skiller sig ud på en negativ måde, eller sort snak, når noget er volapyk, og vi har sågar opkaldt en pestepidemi efter denne farve.

Selvom sort har en stor skyggeside, kan man alligevel anvende farven på positive måder i reklamer. Sort signalerer magt og stil. Det er en farve, der aldrig går af mode, og derfor altid bliver brugt i reklamer. Den sorte farve kan virke mystisk og seksuel, og bliver derfor ofte brugt i sammenhæng med en sensuel rød farve.

Derudover er sort en god skriftfarve, da den kan let kan læses på de fleste baggrunde.

Farvekombinationer

Nogle kombinationer af farver kan give helt særlige følelser eller associationer.

En reklame i røde og hvide farver kan give associationer til Dannebrog og dansk nationalisme. Afsendere der vil vække en nationalfølelse, vil ofte være firmaer der sælger et produkt, der særligt slår sig op på at være dansk. I mange sammenhænge ser vi det danske, velkendte, lokale som det samme som kvalitet.

Danish Crown

Den store kødkoncern Danish Crown vil gerne fokusere på at deres produktion er dansk, og deres logo er formentlig også derefter.

Farverne rød, gul og orange vækker sult. Som du kan se på collagen, er det et kneb, der er meget benyttet i fastfoodindustrien.Fastfood logoer

Som tidligere nævnt symbolisere hvid, det gode, og sort, det onde. Kampen mellem det gode og det onde vil altid være et interessant emne i litteraturen, og reklamer vil gerne tage del i den fortælling. Smirnoffs narrative reklame fortæller, at produktet er det gode, der vinder over det onde. I slutningen af reklamen (0:51) står der “purity must be protected” (oversat: Renhed skal beskyttes), så her sætter de endda hvid i sammenhæng med renhed, som vi også ser det beskrevet under hvids farvesymbolik.

Kolde farver

Blå, grøn, grå, hvid og lilla er kolde farver. Kolde farver giver en følelse af kulde, hårdhed og tomhed.

Varme farve

Rød, gul, lyserød, orange og lilla er varme farver. Varme farver giver en følelse af rummelighed, varme og blødhed

Tilbage til reklameteori

Stil et spørgsmål

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s