Analysemodel af en reklame

images-1

Genren

  • Hvilken genre har reklamen?
  • Er reklamen kommerciel, informerende eller holdningskabende?
  • Hvis det er en TV-reklame, er den så narrativ, lyrisk eller didaktiske-argumenterende?

Komposition

Denotation og konnotation

  • Hvilke denotative dele ses i reklamen?
  • Hvordan forstås delene konnotativt?
  • Er der nogle intertekstuelle tegn i reklamen?

Sprog

  • Sæt reklamen ind i kommunikationsmodellen.
  • Find reklamens primære brugsværdi, og undersøg om reklamen også har en sekundære brugsværdi.
  • Er reklamen modtagerettet eller afsenderrettet?
  • Du skal også bestemme målgruppen.

 Vurdering

  • Fungerer reklamen?
  • Får reklamen sit budskab ud?
  • Rammer reklamen sin modtager?

Særligt ved analyse af TV-reklame og radioreklame

  • Når du skal angive eksempelvis en denotativ del i en TV-reklame eller radioreklame, skal du angive tidspunktet, hvor delen ses eller hører. Det angives således 02:01.

Se eksempel på en reklameanalyse

Stil et spørgsmål

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s